Eestikeelsele õppele üleminek
Eestikeelse õppetegevuse hetkeolukord
Eestikeelse õppe rakendamisel on oluline, et lasteaias töötavad õpetajad, kes valdavad eesti keelt kõrgtasemel tasemel. Õpetajate keeleoskus on vajalik mitte ainult lastele keeleõppe toetamiseks, kuid ka sujuva suhtluse ja selge juhendamise tagamiseks.
Paljude endiste õpetajate keeleoskus ei vastanud kvalifikatsiooninõuetele, mistõttu alustasime 2024. aasta kevadel uute õpetajate värbamist avaliku konkursi korras. Avalikud konkursid vabanenud õpetajate ametikohtadele olid edukad. Lasteaeda asusid tööle kvalifikatsioonile vastavad õpetajad, kelle põhieesmärgiks on lasteaialaste eestikeelse õppetegevuse läbi viimine ja toetamine.
Alates 1. augustist 2024 on tööle asunud uusi õpetajaid (19), kelle keeletase vastab kvalifikatsiooninõuetele.
Õpetaja assistendid, kes soovivad tulevikus õpetajana töötada, kuid kelle keeletase ei vasta kvalifikatsiooninõuetele, on registreerunud keeletaseme eksamitele 2025. aasta märtsis ja juunis eesti keele eksami C1 tasemel.
Õpetajad, kes tahavad oma keeleoskust parandada, suunatakse keelerändesse Tartu ja Tallinna lasteaedadesse. Keelerändest said osa võtta ja oma keeleoskust täiendada 13 õpetajat, sh logopeed.
Alates 2024/2025 õa on koostatud strateegilised eesmärgid eestikeelse õppetegevuse tõhustamiseks Sillamäe lasteaias Rukkilill järgmiselt:
- Korraldatakse õpetajatele koostöös Töötukassa ja keelefirmadega eesti keele C1 taseme koolitusi.
- Lasteaia rühmade töö korraldatakse vajadusepõhiselt ümber, rakendatakse juhtiv õpetaja süsteemi: rühmas töötab üks juhtivõpetaja ja kaks õpetajat abistavat töötajat.
- Laste arvu vähenemise tõttu optimeeritakse vajadusel lasteaias rühmade arvu ja sellega seoses analüüsitakse personali vajadust 2025. a jooksul.
- Seoses eestikeelsele õppele üleminekuga suureneb vajadus eesti keelt C1 tasemele vastavate õpetajate osas. Kuulutatakse välja avalikud konkursid õpetaja ametikohtadele.
- Eliis internetipõhise süsteemi kasutuselevõtt alates augustis 2024, mille täitmine on eesti keeles ja loob võimaluse kirjalikku eesti keelt arendada ja praktiseerida.
- Lasteaia personal saab vajalikku nõustamist ja tuge laste eestikeelse õppetegevuse tõhustamise teemal.
- Toimuvad erialased koolitused lasteaia juhtkonnale ja lasteaiaõpetajatele eestikeelses keskkonnas. Koolitustel saadud info edastamine kolleegidele infotundides ja õppenõukogu koosolekutel.
Eestikeelse õppetegevuse tõhustamise analüüs september-detsember 2024. a.
Õpetajate töö lasteaia tegevustes põhineb suurel määral kogemusel, kursustel õpitul, kirjandusest loetul, mitmesugustel keeleõpetamise meetoditel ning kolleegidega suheldes. Erinevate keeleõppe suundade ja metoodikate tundmine annab õpetajale võimaluse neid hinnata ja kontrollida kasutamise sobivust. Õpetaja mitmekesistab õpetamistegevusi sobivate vahenditega (piltmaterjal, õppemängud, raamatud jne).
Keele õppimise aeg ja keskkond ei ole piiratud, kuna keelt kasutame nii õppetegevustes kui ka õpetajatega suheldes vabal ajal. Õpetajad panustavad keeleõppesse, kuna keeleõppe protsess peab lapse aktiveerima, sisaldama loomingulist osalemist ning individualiseeritud õppemeetodite kasutamist ja mitmekesist keele sisendit.
Laps saab oma tundeid turvalises keskkonnas väljendada ning õhkkond peab olema rahulik. Õppetööd toimuvad nii gruppides kui ka individuaaltegevustena.
Keele oskus saavutatakse rutiinselt ja pidevalt, sõnu, fraase ja samu võtteid korrates. Tööd korraldab peamiselt õpetaja ja suhtlus toimub valdavalt lapse ja õpetaja vahel.
Õpetajad kasutavad ülesandepõhist meetodit, mis tähendab seda, et õpitakse ülesandeid ja probleeme lahendades. Õpetaja valib õppekeskkonna arvestades lapse võimeid. Keeleõpe seostatakse tihedalt keelekeskkonnaga õpperuumis. Õpetaja on keskkonna looja ja organiseerija ning on lapsele toetaja ja keele ekspert. Keel on ülesannete lahendamisel pigem vahend kui konkreetne eesmärk.
Lapsel antakse võimalus kasutada keelt mõtete, vajaduste, arusaamade ja tunnete väljendamiseks ning kuulata ja aru saada inimeste väljendatud mõtetest, tunnetest, nõuannetest ja korraldustest.
On oluline õpitava keelega palju kokku puutuda ja kasutada seda tähendusrikastes olukordades. Laps peab keelt õppima loomuliku protsessina tehes vigu ja neist õppides. Õppeks kasutatakse rollimänge, õuesõpet ning õppekäike. Lapsed on aktiivsed päeva algatajad, valides nädala teema ning arutades, mida ja kust uue teema kohta infot leida.
Lasteaias kasutatakse robootikavahendeid nii eesti keele õppimisel kui ka erinevate valdkondadega lõimimisel. Muusikategevustes ja liikumistegevustes lapsed õpivad eesti keelt aktiivselt, kasutades neid pedagoogiga suhtlemisel ning korralduste täitmisel. September-oktoober oleme tähistanud teadmistepäeva, spordinädalat, õpetajate päeva, helkuripäeva, sügispidu nii lasteaia territooriumil kui ka pargis ning mere ääres. Erinevad üritused annavad võimaluse lastel aktiivselt osaleda ning loovad hea tuju, siis on lapsed ka julgemad võõrkeelt kasutama nii lauldes, luuletusi lugedes kui ka õpetajate ja külalistega suheldes. Lasteaeda külastavad eestikeelsed teatrid, mis võimaldavad eesti keelt õppida läbi etenduste.
Lisaks on eesti keele kui teise keele õppemeetoditena kasutusel LAK-õpe ehk lõimitud aine- ja keeleõpe, mis tugineb kasutus- ja sisupõhisel õppel ning selles kasutatakse huvitavaid, aktiivseid ja lapsele jõukohaseid õppematerjale ning tegevusi. Samuti toetavad keeleõpet erinevad aktiivõppe meetodid nagu näiteks erinevad mängud, mosaiikülesanded, millegi loomine ja arvamuste vahetamine. Laps peab saama oma tundeid turvalises keskkonnas väljendada ning õhkkond peab olema rahulik. Õppetööd tehakse palju gruppides ja vead on õppimise loomulik osa. Lasteaialastele on keeleõpe meeldivam, kui tegevused on seotud mängulise liikumise ja tegutsemisega, milles on arvestatud lapse arengulisi võimeid. Kõige rohkem eelistavad õpetajad tegevusi, mida lapsed teevad loomulikult nagu laulmine, laulumängud ja näitlemine.
Mitteformaalse õppena toimuvad lasteaias huvitegevused: taekwondo, jalgpall, inglise keel, male huviring ja eestikeelse kõnearenduse teatrihuviring. Lapsed saavad kasutada õpitut korralduste täitmisel ning suheldes treeneritega.
Täpsem ajakava leitav siit









